@WestBohemia1945 by IR

Menu
 
B L O G   S B Ě R A T E L E
 
Sbírkové předměty jsou němými svědky válečných i poválečných událostí a jsou často obklopeny zajímavými příběhy z roku 1945. Některé z nich byly v době komunistického režimu tajně uchovávány jako důkaz a často jako památka na osvoboditele jihozápadních Čech. Vybrané US militarie, předměty a suvenýry 1945 ze sbírek WESTBOHEMIA1945 a INDIANHEAD můžete vidět zde v blogu, online na webu sběratele a řadu z nich i v muzeu Patton Memorial Pilsen.
 
S B Ě R A T E L S K É   V Ý M Ě N Y
 
Sběratelství výše uvedených memorabilií se věnuji téměř 40 let a jako jistě každý sběratel mám mnoho cílů a projektů, ve kterých řadu memorabilií již nevyužiji. Pokud vás níže uvedená nabídka zaujme nebo jakékoliv zboží nabízené v e-shopu WEBO1945, případně něco sháníte, neváhejte se na mě obrátit. Předem děkuji i za vaše nabídky militarií a předmětů, rád poradím při identifikaci a ocenění i vašich artefaktů a těším se na sběratelskou výměnu.
 
 

Štítek z lokomotivy UNRRA


Tento litinový štítek vydražený na aukčním portálu Aukro.cz v září 2019 pochází z parní lokomotivy řady S160 1´D Consolidation, která se vyráběla ve válečných letech 1942 až 1945 v amerických továrnách Lima Locomotive Works, The Baldwin Locomotive Works a American Locomotive Company v celkovém počtu 2121 strojů. Již po vylodění Spojeneckých vojsk v Normandii a otevření západní fronty se objevily první stroje na evropském bojišti pro podporu a zásobování americké armády. Po válce bylo však nutné obnovit nákladní dopravu ve zničených a zdevastovaných zemích, a proto se v rámci poválečné hospodářské pomoci UNRRA (United Nations Relief and Rehabilition Administration - Správa Spojených národů pro obnovu) na žádost okupovaných zemí dostalo například do Polska 75 kusů a k nám 80 kusů těchto lokomotiv, které byly přizpůsobeny na rozchod kolejí a dodržovaly přípustné zatížení. Po jejich získání v poválečném Československu byly tyto stroje označeny řadou 456.1. a prakticky u nás používány až do 60. letech minulého století. Po jejich ukončení provozu se některé z nich využily jako vytápěcí kotle a v roce 1973 byla Československou státní dráhou vyřazena poslední lokomotiva této řady. V rámci pomoci UNRRA byly dodávány i lokomotivy britské výroby a dochované litinové štítky z těchto strojů a také z vagonů jsou však jediným dokladem u nás a patří mezi sběrateli k vzácnějším předmětům v souvislosti s historií železniční dopravy v poválečném Československu.