@WESTBOHEMIA1945

Menu

Nejlepší momenty naší historie jsou nezapomenutelné.“

Vítejte na webu sběratele dobových US militarií a suvenýrů spojených s osvobozením západních a jihozápadních Čech v roce 1945, předmětů poválečné hospodářské pomoci UNRRA v Československu a militarií slavné americké 2. pěší divize „Indianhead". Tematické příspěvky a vybrané sbírkové předměty si můžete prohlédnout níže v blogu sběratele, na sociálních sítích Instagram, Facebook a Threads s názvem @WESTBOHEMIA1945 a s hashtagem #WestBohemia1945. Mnoho dalších exponátů, artefaktů a darů válečných veteránů je k vidění v celoročně otevřeném muzeu Patton Memorial Pilsen, kde se těším na vaši návštěvu i v průběhu tradičních Slavností svobody v Plzni. Vedle sběratelské, badatelské, muzejní a klubové činnosti se věnuji dalším aktivitám, které připomínají osvobození západních Čech v roce 1945 a nezapomenutelná setkání s americkými a belgickými veterány, s jejichž rodinami nás dodnes pojí pevná pouta přátelství. Pokud hledáte sběratelské US militarie, předměty, suvenýry nebo tematické knihy ke koupi, navštivte e-shop WESTBOHEMIA1945, který je zaměřený na US Army v Čechách 1945.

Děkuji za návštěvu webu, případný nákup v e-shopu a nabídku vašich militarií ke koupi či výměně.

B L O G   S B Ě R A T E L E

Štítek z lokomotivy UNRRA


Tento litinový štítek vydražený na aukčním portálu Aukro.cz v září 2019 pochází z parní lokomotivy řady S160 1´D Consolidation, která se vyráběla ve válečných letech 1942 až 1945 v amerických továrnách Lima Locomotive Works, The Baldwin Locomotive Works a American Locomotive Company v celkovém počtu 2121 strojů. Již po vylodění Spojeneckých vojsk v Normandii a otevření západní fronty se objevily první stroje na evropském bojišti pro podporu a zásobování americké armády. Po válce bylo však nutné obnovit nákladní dopravu ve zničených a zdevastovaných zemích, a proto se v rámci poválečné hospodářské pomoci UNRRA (United Nations Relief and Rehabilition Administration - Správa Spojených národů pro obnovu) na žádost okupovaných zemí dostalo například do Polska 75 kusů a k nám 80 kusů těchto lokomotiv, které byly přizpůsobeny na rozchod kolejí a dodržovaly přípustné zatížení. Po jejich získání v poválečném Československu byly tyto stroje označeny řadou 456.1. a prakticky u nás používány až do 60. letech minulého století. Po jejich ukončení provozu se některé z nich využily jako vytápěcí kotle a v roce 1973 byla Československou státní dráhou vyřazena poslední lokomotiva této řady. V rámci pomoci UNRRA byly dodávány i lokomotivy britské výroby a dochované litinové štítky z těchto strojů a také z vagonů jsou však jediným dokladem u nás a patří mezi sběrateli k vzácnějším předmětům v souvislosti s historií železniční dopravy v poválečném Československu.